ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Том (Україна - Українці) Кн. 1
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

АТАНАСІЙ КАЛЬНОФОЙСЬКИЙ

  Бібліографічне посилання: Мицик Ю.А. АТАНАСІЙ КАЛЬНОФОЙСЬКИЙ [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 1: А-В / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2003. - 688 с.: іл.. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Atanasij_K (останній перегляд: 15.09.2019)
Енциклопедія історії України ( Т. 1: А-В ) в електронній біблотеці

АТАНАСІЙ КАЛЬНОФОЙСЬКИЙ

АТАНАСІЙ КАЛЬНОФОЙСЬКИЙ та його твір "Тератургіма". Кальнофойський Атанасій (кін. 16 ст. – після 1638) – відомий укр. церк. і культ. діяч. Походив з укр. правосл. шляхти, уродженець Галичини. Його батьком, очевидно, був Габрієль Кальнофойський, благодійник КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА. За однією версією, А. К. навч. у Києво-братській школі, за ін. – в Зх. Європі, знав польс., лат., церковнослов'ян., можливо, й грец. мови. Завдяки зусиллям Є.Плетенецького, архімандрита Києво-Печер. лаври, саме у цьому монастирі А. К. прийняв чернечий постриг і служив. Був сподвижником П.Могили та С.Косова, з котрими чимало зробив для розбудови Лаври, підняття її ролі як центру правосл. життя, освіти й к-ри. Написав і видав у КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ДРУКАРНЯ польськомовний твір "Тератургіма" (1638), котрий є своєрідним продовженням "Патерикона" (1635) С.Косова. У цьому творі А.К. виявив себе як історик, письменник, поет, топограф. У "Тератургімі" подано опис Києво-Печер. лаври, мощей святих, які лежать у Ближніх і Дальніх печерах, з відповідним планом. Наводяться унікальні надмогильні написи та епітафії, які стосуються видатних особистостей, похованих у Лаврі (князів, гетьманів, діячів правосл. церкви), є важливі дані з історії Києва і взагалі Русі-України. При написанні свого твору А.К. використав "Повість временних літ (ХІІ ст.)", польс. хроніки, Патерик Києво-Печерський тощо, а також особисті спогади, враження очевидців. Автор підкреслював зв'язок між Київською Руссю та сучасною йому Україною, водночас з настороженістю сприймав нац.-визвол. рух укр. народу, очолюваний козаками. Сучасні науковці оцінюють "Тератургіму" як визначну пам'ятку укр. літ. бароко.

дата публікації: 2003 р.

Праці:
  1. Тератургіма або чуда. К., 1638
  2. Те саме. "Хроніка. 2000", 1997, вип. 17– 18
  3. Teraturgema. 1638. В кн.: Seventeenth writing on the Kievan caves monastery. Cambridge, 1987.
Література:
  1. Глобенко М. "Тератургіма" Атанасія Кальнофойського в її зв'язках із старокиївською літературою. Мюнхен, 1956
  2. Мыцык Ю.А. Украинские летописи XVII века. Днепропетровск, 1978
  3. Жуковський А. Петро Могила й питання єдності церков. К., 1997
  4. Шевчук В. "Тератургіма" Атанасія Кальнофойського. "Хроніка. 2000", 1997, вип. 17–18.

Посилання:
  • ГАЛИЧИНА
  • КОСОВ СТЕФАН-АДАМ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ДРУКАРНЯ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА
  • КИЇВСЬКА РУСЬ, СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЯДРА ДЕРЖАВИ
  • ПАТЕРИК КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКИЙ
  • ПЕТРО МОГИЛА
  • ПЛЕТЕНЕЦЬКИЙ ЄЛИСЕЙ
  • ПОВІСТЬ ВРЕМЕННИХ ЛІТ

  • Пов'язані терміни:
  • ФЕДОРІВСЬКИЙ МОНАСТИР У КИЄВІ
  • КАЛЬНОФОЙСЬКИЙ АТАНАСІЙ
  • МОГИЛА ПЕТРО СИМЕОНОВИЧ
  • СЛУЦЬКІ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)