ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

БІБЛІОТЕКА ЯРОСЛАВА МУДРОГО

  Бібліографічне посилання: Толочко П.П. БІБЛІОТЕКА ЯРОСЛАВА МУДРОГО [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 1: А-В / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2003. - 688 с.: іл.. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Biblioteka_Yaroslava_Mudrogo (останній перегляд: 22.02.2019)
Енциклопедія історії України ( Т. 1: А-В ) в електронній біблотеці

БІБЛІОТЕКА ЯРОСЛАВА МУДРОГО

БІБЛІОТЕКА ЯРОСЛАВА МУДРОГО Час її заснування невідомий. У "Повісті временних літ" про неї згадується під 1037. Віддаючи належне Ярославу Мудрому, літописець після розповіді про користь книг, які – "суть реки напояющие вселенную", говорить, що "Ярославъ же сей, якоже рекохом, любил бе книги, много написав и положи в святей Софии церкви".

Цим і вичерпуються літописні джерела про першу б-ку Київської Русі. Подальша її доля невідома. Ми мало знаємо про первинне місце розташування книгозбірні й книгописної майстерні при ній, а також кількісний і якісний склад її фонду. Щодо книжок б-ки, літопис наголошує на винятково церк. їх напрямі. Очевидно, більшість із них справді були церк., адже потреба в них диктувалася поширенням на Русі християнства. Одначе поряд з церк. перекладалися, напевно, й книжки, що містили відомості зі світ. історії, географії, астрономії, філос. і юрид. трактати, публіцистичні твори. Саме вони послужили основою для перетворення Софії Київ. (див. Софійський собор) на центр літописання і передової думки.

У Софії Київ. було укладено перший літописний звід 1037–39, написано і проголошено знамените "Слово про Закон і Благодать" київ. митрополита Іларіона, створено "Ізборнік Святослава", написано "Послання до Смоленського пресвітера Фоми" київ. митрополита Климента Смолятича. Знайомство з творами Іларіона і Климента Смолятича переконує в тому, що їм були відомі осн. положення філос. вчень 0Платона, Арістотеля та ін. філософів давніх часів.

Є підстави стверджувати, що б-ка Софії Київ. і книгописна майстерня, заклали основу б-ки Києво-Печерського монастиря (див. Києво-Печерська лавра), а також б-к ін. великих міст Русі. За підрахунками спеціалістів, книгозбірня Софійського собору налічувала понад 950 томів.

З приводу подальшої долі б-ки думки дослідників розділилися. Одні вважають, що частина її книг напередодні монголо-татарської навали розійшлася по б-ках різних соборів і монастирів, а решта загинула 1240 при спаленні Києва. Ін. сподіваються, що книги вдалося сховати десь у київ., а то навіть і прикиїв. підземеллях. На думку відомого ленінгр. дослідника-книгознавця М.Розова, сліди б-ки Ярослава треба шукати в "Ізборніку Святослава", а також у 20 ін. давньорус. рукописах, які зберігаються в Санкт-Петербурзі в Рос. нац. б-ці ім. Салтикова-Щедріна. Можливо, якісь книжки із Софії були переміщені в Києво-Печерський монастир. Павло Алеппський 1653 писав, що в Києво-Печерському монастирі є прекрасне книгосховище з безліччю дорогих книг, у т. ч. й пергаментних, яким не менше 500 років. На жаль, безцінна б-ка монастиря згоріла 1718, і визначити, які книжки із Софійського собору були в ній, ми вже не зможемо.

дата публікації: 2003 р.


Посилання:
  • АРІСТОТЕЛЬ
  • ІЛАРІОН
  • КЛИМЕНТ СМОЛЯТИЧ, КЛИМ СМОЛЯТИЧ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА
  • КИЇВСЬКА РУСЬ, СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЯДРА ДЕРЖАВИ
  • МОНГОЛО-ТАТАРСЬКА НАВАЛА
  • ПАВЛО ХАЛЕБСЬКИЙ
  • ПОВІСТЬ ВРЕМЕННИХ ЛІТ
  • САНКТ-ПЕТЕРБУРГ
  • СЛОВО ПРО ЗАКОН І БЛАГОДАТЬ
  • СОФІЙСЬКИЙ СОБОР У КИЄВІ
  • ЯРОСЛАВ МУДРИЙ, ЯРОСЛАВ-ГЕОРГІЙ ВОЛОДИМИРОВИЧ

  • Пов'язані терміни:
  • КИЇВ
  • КИЇВСЬКА РУСЬ, СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЯДРА ДЕРЖАВИ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)