ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

"БОГОГЛАСНИК"

  Бібліографічне посилання: Ясіновський Ю.П. "БОГОГЛАСНИК" [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 1: А-В / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2003. - 688 с.: іл. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Bogohlasnyk (останній перегляд: 18.11.2018)
Енциклопедія історії України ( Т. 1: А-В ) в електронній біблотеці

БОГОГЛАСНИК

"БОГОГЛАСНИК" – зб. реліг. пісень, які виконувалися поза церк. обрядом. В піснях прославлялися Ісус Христос і Пресвята Богородиця, святі й преподобні, місц. чудотворні ікони. "Б." виник на основі рукописних співаників 17–18 ст. і під такою назвою з'явився у 18 ст. Перше друковане вид. побачило світ 1790 в Почаєві, часто перевидавалося (там само, у Львові та ін. містах) до поч. 20 ст. Авторами і носіями реліг. пісень були мандрівні студенти Київ. акад., колегій, дяки- вчителі й учні шкіл, відомі діячі церкви і к-ри, поети й музиканти. Нерідко вони залишали свої імена у формі акровіршів. Реліг. пісні складали, зокрема, святитель Димитрій Ростовський, Г. Сковорода, Д.Левковський, І.Вольський, І.Пашковський, І.Мастиборський та ін. Тексти записувалися церковнослов'ян. і народнорозмовною мовами, рідше вживалися польс. мова й латина; нотні тексти писалися київ. нотацією. Пісні укладалися силабічними віршами різних розмірів і строфічної будови. Серед найпопулярніших були пісні різдвяного циклу, чимало з яких до сьогодні збереглися в побуті й церк. богослужінні ("Не плач, Рахіле", "Ангел пастерем вістил", "Христос рождається", "Бог предвічний", "Дивная новина", "Нова радість стала"). Богородичні пісні пройняті особливим теплом, лірикою, а то й позначені патріотичними мотивами ("Пречиста Діво, Мати Руського краю", "Богородице Царице", "Ой зійшла зоря" – про Почаївську ікону Богородиці). Покаянні псалми царя Давида згодом перейшли в нар. лірницьке середовище, тема спокути була визначальною, популярними були богогласникові псалми "О горе мні, грішнику", "Ісусе мій прелюбезний". Пісні з "Б." опрацьовували композитори М.Лисенко, М.Леонтович, С.Людк 0евич, В.Барвінський, О.Кошиць, Й.Кишакевич.

дата публікації: 2003 р.

Література:
  1. Щурат В. Із студій над Почаївським "Богогласником". Львів, 1908
  2. Щеглова С. "Богогласник": Историко-литературное исследование. К., 1918
  3. Франко І. Духовна й церковна поезія на Сході й на Заході: Вступ до студій над "Богогласником". В кн.: Франко І. Зібрання творів, т. 39. К., 1983
  4. Український кант XVII–XVIII століть. К., 1990
  5. Гнатюк О. Українська духовна барокова пісня. Варшава–К., 1994
  6. Медведик Ю. "Богогласник" – визначна пам'ятка української музичної культури XVII–XVIII століть. "ЗНТШ", 1996, т. 232.

Посилання:
  • БАРВІНСЬКИЙ ВОЛОДИМИР ГРИГОРОВИЧ
  • ДИМИТРІЙ РОСТОВСЬКИЙ
  • КОШИЦЬ ОЛЕКСАНДР АНТОНОВИЧ
  • ЛЕОНТОВИЧ МИКОЛА ДМИТРОВИЧ
  • ЛИСЕНКО МИКОЛА ВІТАЛІЙОВИЧ
  • ЛЮДКЕВИЧ СТАНІСЛАВ ПИЛИПОВИЧ
  • ПОЧАЇВ
  • СКОВОРОДА ГРИГОРІЙ САВИЧ

  • Пов'язані терміни:
  • ДРУКАРСТВО І КНИГОВИДАННЯ В УКРАЇНІ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)