ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ДНІПРОВСЬКО-БУЗЬКИЙ КАНАЛ

  Бібліографічне посилання: Єфіменко Г.Г. ДНІПРОВСЬКО-БУЗЬКИЙ КАНАЛ [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 2: Г-Д / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2004. - 688 с.: іл.. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Dniprovsko_buzky_kanal (останній перегляд: 23.02.2019)
Енциклопедія історії України ( Т. 2: Г-Д ) в електронній біблотеці

ДНІПРОВСЬКО-БУЗЬКИЙ КАНАЛ

ДНІПРОВСЬКО-БУЗЬКИЙ КАНАЛ – штучний водний шлях у Білорусі, що сполучає р. Пина (прит. Прип'яті, бас. Дніпра) з р. Мухавець (прит. Зх. Бугу, бас. Вісли). Пролягає по тер. шести р-нів Брестської обл. (Білорусь), де значну ч. нас. становлять етнічні українці. Заг. довжина – 196 км, з них штучна – 110 км. Канал почали будувати 1775 при польс. королеві Станіславі-Августі Понятовському. Введено у дію 1785. Спочатку канал називався Муховецьким, потім – Королівським, з 1846 – Д.-Б.к. 1837–67 були проведені гідротех. роботи з поглиблення каналу. Канал становив зв'язку водних магістралей і сполучав Україну й Білорусь із Царством Польським та Балт. морем. Осн. пристані: Кобрин (нині Брестської обл.), Брест-Литовськ (нині Брест). У 19 – на поч. 20 ст. використовувався для вивозу суднами хліба, с.-г. сировини, лісоматеріалів з Мінської та Київ. губ. у Варшаву, Гданськ, землі Саксонії, а також для ввозу в Україну цукру, кави, пром. товарів.

Впродовж 1840–70 по Д.-Б.к. щорічно перевозили 10–15 млн пудів вантажів, сплавляли ліс. Із введенням у дію залізниць обсяги вантажного судноплавства значно зменшилися, сплав лісу посилився. 1910 перевезено 25,5 млн пудів вантажів, у т.ч. 18,5 млн пудів лісоматеріалів. На поч. 20 ст. через обміління водного шляху регулярного судноплавства не було.

Д.-Б.к. був реконструйований 1940–41. Під час Великої вітчизняної війни Радянського Союзу 1941–1945 канал був зруйнований. Поновлений в повоєн. роки: його поглибили й зменшили кількість шлюзів. Завдяки цьому збільшилася його пропускна спроможність. Нині – це один із найважливіших водних транспортних шляхів Білорусі. На поч. 1990-х рр. мав 10 гідровузлів, 14 водоспадів, 5 земляних загат, 3 перепади.

дата публікації: 2004 р.

Література:
  1. Жучкевич В.А. Дороги и водные пути Белоруссии. Минск, 1977.

Посилання:
  • ПУД
  • СТАНІСЛАВ-АВГУСТ ПОНЯТОВСЬКИЙ
  • ЦАРСТВО ПОЛЬСЬКЕ
  • ВАРШАВА
  • ВЕЛИКА ВІТЧИЗНЯНА ВІЙНА РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ 1941-1945 РР.

  • Пов'язані терміни:
  • ДНІПРО


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)