ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ДОБРОВІЛЬНИЙ ФЛОТ

  Бібліографічне посилання: Лавров Ю.П. ДОБРОВІЛЬНИЙ ФЛОТ [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 2: Г-Д / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2004. - 688 с.: іл.. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Dobrovilny_flot (останній перегляд: 18.02.2019)
Енциклопедія історії України ( Т. 2: Г-Д ) в електронній біблотеці

ДОБРОВІЛЬНИЙ ФЛОТ

ДОБРОВІЛЬНИЙ ФЛОТ – напівкомерційний-напіввійськовий держ. флот Російської імперії. Ств. 1879 на Чорному м. на базі 3-х швидкісних океанських пароплавів ("Россия", "Москва" й "Петербург"), які було куплено в Німеччині на добровільно зібрані серед нас. й різних установ 4 млн рублів і які використовувалися під час російсько-турецької війни 1877–1878 як крейсери. 11 квіт. 1878 з метою розвитку сполучення Одеси з далекосх. портами Рос. імперії, а також Індії, Японії та Китаю сформовано к-т Д.ф., а 9 трав. 1879 імп. Олександром II затверджено статут Д.ф. Флот отримав статус казенного пароплавства, яке підпорядковувалося мор. мін-ву і комплектувалося офіцерами й матросами військ. флоту. Керував ним к-т, що складався з голови і 4-х чл., два з яких призначалися мор. мін-вом, а інші два – фінансовим і контрольним відомствами.

Д.ф. був зобов'язаний щороку здійснювати не менше 7 термінових поштових і вантажно-пасажирських рейсів між Одесою й портами Далекого Сх.: 4 рейси Одеса – Владивосток (нині місто в РФ) – Одеса (807 456 миль) із заходом у порти Стамбул, Порт-Саїд (Єгипет), Аден (Ємен), Сінгапур, Хайкоу (Китай), Нагасакі (Японія); 2 рейси Одеса – порт Дуе (нині с-ще міськ. типу Сахалінської обл., РФ) на о-ві Сахалін – Одеса із заходом в усі згадані порти й 1 рейс Одеса–Владивосток–Одеса через Гонконг (нині м. Сянган, Китай). Поступово рейси стали регулярними, невпинно зростали масштаби товароперевезень. Зокрема, 9 берез. 1880 пароплав "Москва" вийшов з Одеси і через 46 діб прибув до Владивостока, перевізши 60 тис. пудів вантажу, а 5 квіт. цього року пароплав "Владивосток" із вантажем у 1000 т відплив з Одеси в порт Дуе й Ніколаєвськ-на-Амурі (нині місто Хабаровського краю, РФ). Від 1885 Д.ф. почав отримувати від уряду помильну премію (4,25 руб. за милю), але у розмірі не більше 600 тис. руб., а також йому поверталася вартість мита за прохід його пароплавів через Суецький канал. Істотний вплив на розвиток Д.ф. у 2-й пол. 1880-х рр. мало те, що уряд передав Д.ф. постачання продовольством п-ова Камчатка. У зворотних рейсах з Далекого Сх. до Одеси пароплави Д.ф. транспортували закуплений без посередників у Китаї, Індії й Японії чай, а також брали фрахт у зустрічних портах до Європи. Так, лише протягом 1886–88 було перевезено понад 26 тис. т чаю, а 1889 здійснено 24 рейси на Далекий Сх. і перевезено 7,5 млн пудів вантажів і 22 тис. пасажирів. У більшості портів, куди регулярно заходили судна Д.ф., діяли його представництва або агенти.

Усі прибутки від діяльності Д.ф. направлялися на модернізацію старих і буд-во нових океанських суден, а також у рос. казну. Особливий розквіт діяльності Д.ф. припадає на 90-ті рр. 19 і поч. 20 ст., цьому значною мірою сприяли рейси (з 1891) по лінії Одеса–Санкт-Петербург, буд-во Китайс.-Сх. залізниці, для якої протягом 1895–1903 було доставлено з Чорного м. бл. 13 млн пудів залізничних вантажів. Напередодні Першої світової війни Д.ф. налічував 40 першокласних пароплавів заг. вантажопідйомністю бл. 100 тис. т. Під час I світ. війни Д.ф. майже не діяв. 6 лют. 1918 декретом РНК РСФРР Д.ф. було націоналізовано, з закінченням громадян. війни флот припинив існування.

дата публікації: 2004 р.

Література:
  1. Скальковский К. Русская торговля в Тихом океане. СПб., 1883
  2. Под флагом Родины. Одесса, 1967
  3. Мельник Л.Г. Технічний переворот на Україні у XIX ст. К., 1972.

Посилання:
  • ОДЕСА
  • ОЛЕКСАНДР ІІ
  • ПЕРША СВІТОВА ВІЙНА І УКРАЇНА. ПЕРША СВІТОВА ВІЙНА (ВЕЛИКА ВІЙНА)
  • ПУД
  • РОСІЙСЬКА ІМПЕРІЯ
  • РОСІЙСЬКО-ТУРЕЦЬКА ВІЙНА 1877–1878
  • РУБЛЬ
  • САНКТ-ПЕТЕРБУРГ
  • СТАМБУЛ

  • Пов'язані терміни:
  • ДАЛЕКОСХІДНІ ПОСЕЛЕННЯ УКРАЇНЦІВ
  • ГЛУШКО ЮРІЙ
  • РОСІЙСЬКЕ ТОВАРИСТВО ПАРОПЛАВСТВА І ТОРГІВЛІ (РТПIТ, РОПІТ)


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)