ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ДИЛЕЦЬКИЙ МИКОЛА ПАВЛОВИЧ

  Бібліографічне посилання: Дзира Я.І. ДИЛЕЦЬКИЙ Микола Павлович [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 2: Г-Д / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2004. - 688 с.: іл.. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Dylecky_M (останній перегляд: 19.02.2019)
Енциклопедія історії України ( Т. 2: Г-Д ) в електронній біблотеці

ДИЛЕЦЬКИЙ МИКОЛА ПАВЛОВИЧ

ДИЛЕЦЬКИЙ Микола Павлович (1630–1690) – композитор, муз. теоретик, диригент, педагог. Н., ймовірно, в м. Київ. Закінчив Віленську єзуїтську акад., вчився у Варшаві. Працював регентом церк. хору і вчителем церк. співу в Києві, Вільно (нині Вільнюс), Смоленську (нині місто в РФ) й Москві. Автор концертів та численних церк. композицій. 1675 у Вільно написав польс. мовою трактат "Грамматика пѣнія мусикійскаго", який не зберігся. Відомі пізніші його редакції – пер. укр. варіанта церковнослов'ян. мовою (Смоленськ, 1677) і російською мовою (Москва, 1679, 1881), а також скорочена найпізніша редакція, яку видано в Москві 1910. "Грамматика..." викладена у формі бесіди Д. з учнем. Містить відомості з теорії музики, композиції партесного співу, в ній узагальнено досвід укр. церковного співу попередніх століть та музики барокового стилю (див. Бароко). Збереглося багато списків твору, зокрема й важливий укр. пер. 1723, виданий у Києві 1970.

Д. відіграв велику роль у становленні муз. к-ри 17–18 ст. й формуванні професіоналізму в поширенні багатоголосного співу. Він добре засвоїв європ. муз. техніку, пристосував її до рідного середовища. Відстоював провідну роль пісні в процесі "омирщення" церк. муз. грамоти. Як просвітитель стояв біля колиски нової нац. освіти та мист-ва.

П. у м. Москва.

дата публікації: 2004 р.

Праці:
  1. Граматика музикальна. К., 1970
  2. Хорові твори. К., 1981.
Література:
  1. Цалай-Якименко О. Музично-теоретична думка на Україні в XVII ст. та праці М.Дилецького. "Українське музикознавство", 1971, вип. 6
  2. Корній Л. Історія української музики, ч. 1. К.–Х.–Нью-Йорк, 1996.

Посилання:
  • БАРОКО
  • КИЇВ
  • МОСКВА
  • ПАРТЕСНИЙ СПІВ
  • ВАРШАВА
  • ВІЛЬНЮС

  • Пов'язані терміни:
  • ПАРТЕСНИЙ СПІВ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)