ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Том (Україна - Українці) Кн. 1
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ДЮРКГЕЙМ (DURKHEIM) ЕМІЛЬ

  Бібліографічне посилання: Галушко К.Ю. ДЮРКГЕЙМ (Durkheim) Еміль [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 2: Г-Д / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2004. - 688 с.: іл.. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Dyurkgeym_E (останній перегляд: 24.05.2019)
Енциклопедія історії України ( Т. 2: Г-Д ) в електронній біблотеці

ДЮРКГЕЙМ (DURKHEIM) ЕМІЛЬ

ДЮРКГЕЙМ (Durkheim) Еміль (15.04.1858–15.11.1917) – франц. філософ, соціолог-позитивіст. Н. в м. Епіналь (Франція). Д. відстоював необхідність поширення принципів раціоналізму та детермінізму на пізнання соціальних та істор. явищ і слідом за О.Контом наголошував на застосуванні щодо цих явищ об'єктивних дослідницьких методів природничих наук. У своїх студіях поєднував елементи як еволюціонізму, так і структурно-функціонального аналізу. В поступі сусп-ва виокремлював як ключові процеси – поширення соціальної солідарності та формування розподілу праці. Соціальну солідарність поділяв на "механічну" (архаїчні сусп-ва) та "органічну" (розвинуті сусп-ва). Вивчаючи елементарні форми реліг. життя, намагався виявити соціальні витоки та визначити осн. функції релігії. Доклав чимало зусиль, аби довести, що гол. соціальні функції релігії – це відтворення єдності сусп-ва та висунення спільних ідеалів, які стимулюють сусп. розвиток. Д. розумів релігію надзвичайно широко, ототожнював її з ідеологією. Серед чинників соціального розвитку надавав перевагу еколого-демографічним аспектам і піддавав критиці марксизм за перебільшення ролі екон. факторів (див. Марксизм в історичній науці). Заснована Д. наук. соціологічна шк. була однією з провідних наук. шк. у Франції в 1900–30-х рр. і значною мірою вплинула на формування початкової методології Анналів школи в історіографії. П. у м. Париж.

дата публікації: 2004 р.

Праці:
  1. Социология и теория познания. В кн.: Новые идеи в социологии. СПб., 1915
  2. О разделении общественного труда. Метод социологии. М., 1991.
Література:
  1. Кон И. Позитивизм в социологии. Л., 1964
  2. Николаев Ю. Эмиль Дюркгейм как социальный философ. "Социологические исследования", 1978, № 2
  3. Арон Р. Этапы развития социологической мысли. М., 1993
  4. Социология XIX века. М., 1998
  5. Осипова Е.В. Социология Эмиля Дюркгейма. СПб., 2001.

Посилання:
  • АННАЛІВ ШКОЛА
  • ІСТОРІОГРАФІЯ, ЯК ТЕРМІН
  • МАРКСИЗМ В ІСТОРИЧНІЙ НАУЦІ

  • Пов'язані терміни:
  • АНОМІЯ
  • ЕВОЛЮЦІОНІЗМ В ІСТОРИЧНІЙ НАУЦІ
  • ІСТОРИЧНА НАУКА
  • КОВАЛЕВСЬКИЙ МАКСИМ МАКСИМОВИЧ
  • МЕТОДОЛОГІЯ ІСТОРІЇ, МЕТОДОЛОГІЯ ІСТОРИЧНОЇ НАУКИ
  • МІФ ІСТОРИЧНИЙ
  • НЕОРОМАНТИЗМ
  • ОРГАНІЦИЗМ
  • ПОСТУПУ ТЕОРІЇ
  • СЕНЬОБОС ШАРЛЬ
  • СПЕНСЕР ГЕРБЕРТ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)