ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ІВЧЕНКО ОЛЕКСАНДР ГЕОРГІЙОВИЧ

  Бібліографічне посилання: Ковпак Л.В. ІВЧЕНКО Олександр Георгійович [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 3: Е-Й / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2005. - 672 с.: іл. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Ivchenko_O (останній перегляд: 19.11.2018)
Енциклопедія історії України ( Т. 3: Е-Й ) в електронній біблотеці

ІВЧЕНКО ОЛЕКСАНДР ГЕОРГІЙОВИЧ

ІВЧЕНКО Олександр Георгійович (23(10).11.1903–30.06.1968) – конструктор авіадвигунів. Д-р тех. н. (1962), акад. АН УРСР (1964). Герой Соц. Праці (1963). Н. в м. Великий Токмак (нині м. Токмак) у родині робітника. В 17 років почав трудову діяльність ливарником на з-ді с.-г. машин у рідному місті. Закінчив Харків. механіко-машинобудівний (нині політех.) ін-т за спеціальністю "двигуни внутрішнього згорання" (1935) і був направлений на роботу на Запоріз. моторобудівний з-д. 1938 призначений провідним конструктором. У роки Великої вітчизняної війни Радянського Союзу 1941–1945 під час евакуації з-ду до Сибіру працював на керівних конструкторських посадах, продовжував роботу зі створення нових авіадвигунів. Керував розробкою й запровадженням у вир-во поршневих і газотурбінних авіадвигунів (АШ-82 ФН). Від 1945 – гол. конструктор дослідно-конструкторського бюро на Запоріз. моторобудівному з-ді, на базі якого 1959 створив і очолив самостійне дослідне підпр-во – Запоріз. машинобудівне конструкторське бюро "Прогрес", з 1963 – його ген. конструктор.

Розробив серію поршневих двигунів для навч.-тренувальних літаків, літаків с.-г. авіації, пасажирських літаків місц. авіаліній та аеросаней, зокрема низку двигунів: AІ-10, AІ-12, AІ-14P, AІ-14РФ і модифікацію двигуна АШ-62ІP (зокрема, двигун AІ-14P встановлювався, напр., на літаках Як-12, Як-18, Ан-14 "Бджілка"; двигун АШ-62ІP – на нар.-госп. літаках Лі-2 і Ан-2). Авіадвигун газотурбінного зразка ТС-12Ф (1953) застосовувався для запуску осн. двигунів пасажирського літака Ту-114 і на транспортному літаку Ан-22.

І. розробив також перші вітчизн. вертолітні поршневі і газотурбінні двигуни: AІ-26ГР (1946), AІ-26ГРФ (1947–48), AІ-26В (1952). Двигун AІ-26В встановлювався на вертольотах Мі-1. Розроблені на поч. 1950-х рр. двигуни AІ-4Г, AІ-14В застосовувалися на легких вертольотах Ка-10, Ка-15, Ка-18.

Від серед. 1950-х рр. І. працював над створенням високонадійних та екон. турбогвинтових двигунів. Після держ. випробувань (1957) був запроваджений у серійне вир-во двигун AІ-20, який став "родоначальником" сім'ї турбогвинтових двигунів AІ-20К, AІ-20М, AІ-20Д, AІ-24, AІ-24Т, що встановлювалися на пасажирські та військово-транспортні літаки: Іл-18, Ан-8, Ан-10, Ан-12, Ан-24, Ан-26, Ан-30, Ан-32 та гідролітаки Бе-12. В останні роки життя І. розробив турбореактивні двигуни AІ-25 та AІ-25ТЛ (1966) для літаків Як-40. Двигуни І. широко використовувалися не лише в літакобудуванні, а й в ін. галузях: у суднобудуванні – для суден на підводних крилах і повітряній подушці, в нафтодобувній (для буріння), в енергогенеруючій – для пересувних електростанцій тощо. На поч. 1990-х рр. авіадвигуни "школи Івченка" експлуатувалися зарубіжними авіакомпаніями.

Лауреат Держ. премії СРСР (1948), Ленінської премії (1960). Нагороджений багатьма орденами і медалями.

П. у м. Запоріжжя.

дата публікації: 2005 р.

Література:
  1. Історія АН УРСР, кн. 1–2. К., 1967
  2. Академія наук України. Персональний склад. К., 1993
  3. Савин В.С. Авиация в Украине. Х., 1995.

Посилання:
  • ТОКМАК, МІСТО ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛ.
  • ВЕЛИКА ВІТЧИЗНЯНА ВІЙНА РАДЯНСЬКОГО СОЮЗУ 1941-1945 РР.
  • ЗАПОРІЖЖЯ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)