ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Том (Україна - Українці) Кн. 1
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

КЛИМЕНТ I РИМСЬКИЙ

  Бібліографічне посилання: Ричка В.М. КЛИМЕНТ I РИМСЬКИЙ [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 4: Ка-Ком / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2007. - 528 с.: іл.. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Klyment_I_Rymsky (останній перегляд: 17.09.2019)
Енциклопедія історії України ( Т. 4: Ка-Ком ) в електронній біблотеці

КЛИМЕНТ I РИМСЬКИЙ

КЛИМЕНТ I РИМСЬКИЙ (Clemens Romanus, кін. 1 в.) – отець церкви, святий (день пошанування правосл. церквою – 25 листоп. (за ст. ст.)). Четвертий папа Римський після св. ап. Петра, учень св. ап. Павла. Прийняв мученицьку смерть в античному Херсонесі Таврійському, де відбував заслання за імп. Марка Ульпія Траяна (98–117). Мощі священномученика були віднайдені просвітителем слов'ян Кирилом Філософом (див. Кирило та Мефодій) 860 й покладені в соборній церкві апостолів Петра і Павла в Херсонесі. Наприкінці 867–868 ч. останків була перенесена до Риму, в дарунок папі Адріану II. За переказом 989, вертаючися з походу на Корсунь (див. Корсунський похід Володимира), вел. кн. київ. Володимир Святославович перевіз мощі св. К. до кафедрального собору Богородиці (Десятинної церкви). Щороку, 30 січ., в день віднайдення св. мощей Кирилом Філософом, тут читалося "Слово на перенесення мощей св. Климента".

Пошанування К. мало велике значення для утвердження християнства у Києві. Анонімне "Слово на оновлення Десятинної церкви" порівнює К. до "церковного сонця" й стверджує, що з принесенням св. мощей до Києва це місто наповнилося благодаттю й стало у Київській Русі найславнішим з усіх ін. Хоча від поч. 90-х рр. 11 ст. спостерігався занепад тоді вже надто "латинського" культу св. К., мощі останнього протягом усього давньорус. періоду зберігали значення однієї з найголовніших київ. реліквій. Саме на це посилався черніг. єпископ Онуфрій на Київському церковному соборі 1147, обґрунтовуючи право місц. ієрархів самостійно обирати кандидата на київ. митрополичу кафедру (див. Київські ієрархи).

дата публікації: 2007 р.

Література:
  1. Франко І. Святий Климент у Корсуні. Причинок до історії старохристиянської легенди. В кн.: Франко І. Зібрання творів, т. 34. К., 1981
  2. Верещагіна Н.В. Перші загальнодержавні культи святих Климента і Миколая та їх відтворення у пам'ятках історії і культури Київської Русі. Автореф. дис. ... канд. істор. н. К., 1999.

Посилання:
  • ДЕСЯТИННА ЦЕРКВА
  • ХЕРСОНЕС ТАВРІЙСЬКИЙ, АНТИЧНЕ І ВІЗАНТ. МІСТО В КРИМУ
  • ХРИСТИЯНСТВО НАРОДНЕ
  • КОРСУНСЬКИЙ ПОХІД ВОЛОДИМИРА СВЯТОСЛАВИЧА
  • КИЇВСЬКА РУСЬ, СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЯДРА ДЕРЖАВИ
  • КИЇВСЬКІ ІЄРАРХИ, ЗАГАЛЬНИЙ ПЕРЕЛІК КИЇВСЬКИХ ЄПИСКОПІВ, АРХІЄПИСКОПІВ, МИТРОПОЛИТІВ І ПАТРІАРХІВ
  • КИЇВСЬКИЙ ЦЕРКОВНИЙ СОБОР РУСЬКИХ ЄПИСКОПІВ 1147
  • КИРИЛО ТА МЕФОДІЙ
  • ВОЛОДИМИР СВЯТОСЛАВИЧ СВЯТИЙ

  • Пов'язані терміни:
  • ІНКЕРМАН
  • ХЕРСОНЕС ТАВРІЙСЬКИЙ
  • КИРИЛО ТА МЕФОДІЙ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)