ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Том (Україна - Українці) Кн. 1
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

КИРИЛО І

  Бібліографічне посилання: Плахонін А.Г. КИРИЛО І [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 4: Ка-Ком / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2007. - 528 с.: іл.. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Kyrylo_I (останній перегляд: 18.09.2019)
Енциклопедія історії України ( Т. 4: Ка-Ком ) в електронній біблотеці

КИРИЛО І

КИРИЛО І (р. н. невід. – п. між 10.06 та 15.08.1233) – митрополит Київський, грек за походженням. Поставлений на митрополичу кафедру в київ. Софії (див. Софійський собор) у день Хрещення Господнього 6 січня 1225 (за ін. даними 1223). Перший з руських митрополитів, який у період лат. окупації Константинополя (див. Візантія) був поставлений нікейським патріархом Германом II. Канонічність призначення київ. митрополита в Нікеї піддавалася на Русі сумнівам. Збереглося тогочасне повідомлення про те, що, посилаючись на неканонічність поставлення К. I, митрополичий стіл намагався захопити волин. єпископ Іосаф. У літописних згадках про К. I наголошується на його дипломатичних здібностях, начитаності у Святому Письмі та дарі "учительства". Він щорічно брав участь у вшануванні пам'яті св. Феодосія Печерського, а отже, мав досить тісні взаємини з Печерським монастирем (див. Києво-Печерська лавра). Намагаючись подолати конфлікт між Церквою та світською владою навколо питання про інвеституру (право призначати на церк. посади), що тривав з кін. 12 ст., провів два церк. собори – у берез. 1227 у Владимирі на Клязьмі (нині м. Владимир, РФ) та у квіт. 1231 у Києві. Ці собори категорично заборонили висвячувати рабів (див. Рабство на українських землях) у священничеський сан, а також наклали заборону на втручання князів у церк. юрисдикцію. В умовах удільної роздробленості Русі це мало забезпечити єдність Церкви і її незалежність від світської влади на місцях, оскільки зловживання князями правом інвеститури призводило до того, що місцеві єпископи дедалі менше залежали від київ. митрополита.

Іноді йому приписують авторство двох Повчань.

дата публікації: 2007 р.

Посилання:
  • ФЕОДОСІЙ ПЕЧЕРСЬКИЙ
  • КОНСТАНТИНОПОЛЬ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА
  • КИЇВ
  • РАБСТВО В УКРАЇНІ
  • СОФІЙСЬКИЙ СОБОР У КИЄВІ
  • УДІЛЬНА РОЗДРОБЛЕНІСТЬ
  • ВІЗАНТІЯ

  • Пов'язані терміни:
  • КИЇВСЬКІ ІЄРАРХИ, ЗАГАЛЬНИЙ ПЕРЕЛІК КИЇВСЬКИХ ЄПИСКОПІВ, АРХІЄПИСКОПІВ, МИТРОПОЛИТІВ І ПАТРІАРХІВ
  • САРАЙСЬКА ЄПАРХІЯ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)