ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Том (Україна - Українці) Кн. 1
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ЛАНГЛУА ШАРЛЬ-ВИКТОР

  Бібліографічне посилання: Таран Л.В. ЛАНГЛУА Шарль-Виктор [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 6: Ла-Мі / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2009. - 790 с.: іл.. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Langlua_L_V (останній перегляд: 19.07.2019)
Енциклопедія історії України ( Т. 6: Ла-Мі ) в електронній біблотеці

ЛАНГЛУА ШАРЛЬ-ВИКТОР

ЛАНГЛУА (Langlois) Шарль-Виктор (25.05.1863–26.06.1929) – франц. історик-медієвіст, спеціаліст з історії франц. середньовіччя, професор історії середніх віків і палеографії в Сорбонні, дир. Нац. архіву (з 1912), член Академії написів (1917). Н. в м. Руан (Франція). Осн. праці присвячені франц. середньовіччю, істор. бібліографії та методології історії. Спільно зі своїм співавтором Ш.Сеньобосом (рос. переклад їхньої праці "Введение в изучение истории" побачив світ 1899, через рік після франц. видання), узагальнюючи досвід істориків 19 ст., розробив правила аналізу й синтезу в роботі з архів. джерелами. Аналітичний етап поділяв на дві стадії – "зовнішню критику документів" і "внутрішню критику документів".

Зовн., або нижча, стадія критики обмежувалася встановленням характеру джерела, його зовн. особливостей, дати і місця написання.

Метою внутр. критики була перевірка вірогідності даних, що містяться в досліджуваних докуменгтах. Для цього необхідно визначити міру інформованості автора джерела, скрупульозно зіставити дані цього джерела з ін. джерелами для встановлення узгодженості фактів. Окрім цього, слід з'ясувати мотиви і устремління автора документа, це дає змогу відрізнити в документі істинні факти від спотворених.

Після аналітичної (підготовчої) роботи в руках історика зосереджується "маса дрібних фактів" і "ворох відомостей", які потрібно обережно "розсортирувати". Це – завдання синтетичного етапу роботи історика. Він має здійснюватися за певною схемою – складання однорідних фактів у серії та ряди в хронологічному порядку. Це дасть змогу "системно" накопичувати матеріал з історії мист-в, релігії, воєн., екон. історії, історії політичних установ тощо. Згодом такі історії мають бути поєднані у заг. історію.

Запропоновану Л. схему початкового синтезу істор. матеріалу піддавав нищівній критиці Люс'єн Февр – засновник школи "Анналів". Він назвав її системою "старого бабусиного комода". В такому комоді в одній шухляді лежить "вишикувана від початкової дати до кінцевої" історія економічна, в другій – історія воєнна, в третій – історія політична і т. д. Усі ці історії суворо відокремлені одна від одної, ніяк не взаємодіють, а тому і не допомагають усвідомленню ні глибинного змісту кожної з них, ні істор. процесу в цілому.

Л. сприяв реформі викладання історії у вищій та серед. школі, упорядкуванню архів. справи у Франції, налагодженню радянсько-франц. наук. зв'язків у 1920-х рр. Серед його учнів була рад. медієвістка О.Добіаш-Рождественська.

П. у м. Париж (Франція).

дата публікації: 2009 р.

Праці:
  1. Le régne de Philippe III le Hardie. Paris, 1887
  2. Les archives de l'histoire de France, vol. 1–2. Paris, 1891–92 (у співавт.)
  3. Manuel de bibliographie historique. Paris, 1896
  4. Введение в изучение истории (пер. з франц.). СПб., 1899
  5. Saint-Louis. Philippe le Bel. Les derniers Capetiens directs (1226–1328). В кн.: Lavisse E. Histoire de France.., t. 3. Paris, 1901
  6. La vie en France an moyen âge d'après quelques moralistes du temps. Paris, 1908
  7. La vie en France an moyens âge de fin du XII an milieu du XIV siècle d'après des romans mondens du temps, vol. 1–2. Paris, 1924–25.

Посилання:
  • СЕНЬОБОС ШАРЛЬ
  • СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

  • Пов'язані терміни:
  • КОНТ ОГЮСТ
  • КРИТИКА ІСТОРИЧНИХ ДЖЕРЕЛ В УКРАЇНСЬКІЙ ІСТОРІОГРАФІЇ
  • МЕДІЄВІСТИКА
  • СЕНЬОБОС ШАРЛЬ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)