ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Том (Україна - Українці) Кн. 1
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ПОВЧАННЯ ВОЛОДИМИРА МОНОМАХА

  Бібліографічне посилання: Котляр М.Ф., Плахонін А.Г. ПОВЧАННЯ ВОЛОДИМИРА МОНОМАХА [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Povchannia_V (останній перегляд: 22.09.2019)
ПОВЧАННЯ ВОЛОДИМИРА МОНОМАХА

"ПОВЧАННЯ" ВОЛОДИМИРА МОНОМАХА – пам'ятка давньорус. літератури, єдина світська, що збереглася від 2-го десятиліття 12 ст. Належить кн. київ. Володимиру Мономаху. З його ім'ям дехто пов'язує 2-гу і 3-тю редакції "Повісті временних літ" (1116, 1118). Складається із 3-х частин: із власне "Повчання", "Літопису" його життя (або "Автобіографії") і докладного листа своєму суперникові в політ. боротьбі в Давньорус. д-ві кн. Олегу Святославичу (прозваному в "Слові о полку Ігоревім" "Гориславичем"). Учені вважають, що всі 3 твори були об'єднані самим князем, "Літопис" життя і лист до Олега Святославича приєднані до "Повчання" як ілюстрація й розвиток думок автора шляхом літ. зв'язок.

"Повчання" збереглося в єдиному спискові у складі "Повісті временних літ" за Лаврентіївським ізводом (див. Лаврентіївський літопис) під 1096, де ним розривається розповідь про походження половців. Однак воно не датується до 1096, оскільки охоплює події пізнішого часу. 1096-м датується за змістом лише лист князя до Олега Святославича. "Повчання" потрапило до Лаврентіївського ізводу в 2-й пол. 12 ст. і було вмонтоване туди кимось із літописців м. Владимир на Клязьмі (нині м. Владимир, РФ), котрий додав до нього ще й "Молитву" св. Андрія Критського, патрона тамтешнього кн. Андрія Боголюбського.

Для датування початку створення "Повчання" важливими є слова автора про те, що "сли" (посли) старших князів 1099 звернулися до нього з проханням виступити проти молодших, князів-ізгоїв Володаря Ростиславича і Василька Ростиславича. У цей час, імовірно, була створена перша і основна частина твору, власне "Повчання", кардинально перероблена князем у похилому віці. Останньою подією міжкнязівських стосунків, відображеною у творі, є похід Мономаха проти мінського кн. Гліба Всеславича 1117. Цим роком датується завершення 2-ї частини "Повчання" – "Літопису" життя автора. Жанр "повчання дітям" був поширений у середньовічному європ. письменстві. Твір кн. київ. Володимира Мономаха звернений до спадкоємців княжичів. На нього вплинули ін. твори цього жанру, а також Псалтир, "Шестоднев" Іоанна, екзарха Болгарського та ін. Особливий інтерес викликають суспільно-політ. ідеї, якими пронизані всі 3 частини "Повчання". Київ. князь погоджується із практикою поділу Руської землі поміж Рюриковичами, однак наголошує на необхідності додержання взаємних договірних зобов'язань князів для спільних походів проти половців. Твір пронизаний турботою про рідну землю, у ньому відстоюється ідея міжкнязівського братства, автор створює образ князя-управителя д-вою і захисника рідної землі. "Літопис" життя Володимира Мономаха розповідає про десятки великих і малих походів на ворога, які здійснив князь, починаючи з 13–14-річного віку, про його дипломатію і держ. справи.


Література:
  1. Погодин М.П. О Поучении Мономаховом. В кн.: Известия Отделения русского языка и словесности, т. 10. СПб., 1861–63
  2. Ивакин И.М. Князь Владимир Мономах и его Поучение, ч.1. М., 1901
  3. Комарович В.Л. Поучение Владимира Мономаха. В кн.: История русской литературы, т.1. М.–Л., 1941
  4. Орлов А.С. Владимир Мономах. М.–Л., 1946
  5. Мещерский Н.А. "Поучение" Владимира Мономаха и "Изборник"1076 г. В кн.: Вестник Ленинградского государственного университета, № 20: История, языки, литература, вып.4. Л., 1980
  6. Гиппиус А.А. Сочинения Владимира Мономаха: Опыт текстологической реконструкции: I. В кн.: Русский язык в научном освещении, №6. М., 2003
  7. Його ж. Сочинения Владимира Мономаха: Опыт текстологической реконструкции: II. Там само, №8. М., 2004.

Посилання:
  • АНДРІЙ БОГОЛЮБСЬКИЙ
  • ІЗГОЇ
  • ЛАВРЕНТІЇВСЬКИЙ ЛІТОПИС
  • ОЛЕГ СВЯТОСЛАВИЧ
  • ПОЛОВЦІ
  • ПОВІСТЬ ВРЕМЕННИХ ЛІТ
  • РЮРИКОВИЧІ
  • РУСЬКА ЗЕМЛЯ
  • СЛОВО О ПОЛКУ ІГОРЕВІМ
  • ВАСИЛЬКО РОСТИСЛАВИЧ
  • ВОЛОДАР РОСТИСЛАВИЧ
  • ВОЛОДИМИР МОНОМАХ

  • Пов'язані терміни:
  • БІЛОПІЛЛЯ
  • БІЛОВЕЖА
  • БОЛТІН ІВАН МИКИТОВИЧ
  • БУКВАР ЛЬВІВСЬКИЙ
  • ДАВНЬОРУСЬКА ЕТНОКУЛЬТУРНА СПІЛЬНІСТЬ
  • ЕТИКЕТОЗНАВСТВО
  • ФАЛЬСИФІКАТ ІСТОРИЧНОГО ДЖЕРЕЛА
  • ІЗБОРНИК 1076
  • КОНСТИТУЦІЙНИЙ ВИМІР УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ (ДО ПОЧАТКУ 1990-Х РОКІВ)
  • КУРСЬК, ДАВНЬОРУСЬКЕ МІСТО
  • КИЇВСЬКА РУСЬ, СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЯДРА ДЕРЖАВИ
  • ЛАВРЕНТІЇВСЬКИЙ ЛІТОПИС
  • ЛУКА ЖИДЯТА (ЖИРЯТА), ЛУКА НОВГОРОДСЬКИЙ
  • МЕМУАРИ
  • МУСІН-ПУШКІН ОЛЕКСІЙ ІВАНОВИЧ
  • НОВГОРОД-СІВЕРСЬКИЙ
  • ПОСЕМ'Я
  • ПРИЛУКИ
  • РОМНИ
  • ШАРУКАН, ХАН
  • СТАРОДУБ, МІСТО БРЯНСЬКОЇ ОБЛ.
  • СУТІСКА (СУТІЙСЬК, СУТЕСКА, СУТЕЙСЬК)
  • ТОРЧЕСЬК
  • ВАГИЛЕВИЧ ІВАН МИКОЛАЙОВИЧ
  • ВОЛОДИМИР МОНОМАХ
  • ВИРІЙ
  • ЮР'ЇВ, ДАВНЬОРУС. МІСТО


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)