ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ҐІЗЕЛЬ ІНОКЕНТІЙ

  Бібліографічне посилання: Мицик Ю.А., Хиж З.І. ҐІЗЕЛЬ Інокентій [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Gizel_I (останній перегляд: 21.04.2019)
ҐІЗЕЛЬ ІНОКЕНТІЙ

ҐІЗЕЛЬ чернече ім'я Інокентій (бл. 1605–28(18).11.1683) – церк. і культ. діяч, архімандрит. Походив з Пруссії, де здобув добру домашню освіту. Ймовірно, Ґ. був родичем ректора антитринітаріанської (див. Антитринітаризм) шк. в Кисилині (нині село Локачинського р-ну Волин. обл.), вченого-еллініста Євстафія Ґізеля (псевд. – Геласій Діпліц). Поступив на навчання у Києво-Лаврську шК., згодом Києво-Могилянський колегіум (див. Києво-Могилянська академія). Став учнем Й.Кононовича-Горбацького, входив до гуртка Л.Барановича. Наприкінці 20-х рр. 17 ст. прийняв чернечий постриг під іменем Інокентій, викладав у Києво-Могилянському колегіумі. За ініціативи київ. митрополита П.Могили продовжив навчання у Замойській академії, а також за кордоном: у Німеччині (Росток і, очевидно, Кенігсберг, нині м. Калінінград, РФ) і, можливо, в Англії. Після повернення до Києва викладав філософію в Києво-Могилянському колегіумі, пізніше (1646–50) був ред. "Синопсиса" та ігуменом Києво-Братського (Богоявленського) монастиря. Підтримав нац.-визвол. війну 1648–58 (див. Національна революція 1648–1676). Згодом був ігуменом київських Кирилівського (1650–52) і Пустинно-Микільського (1652–56) монастирів. У зв'язку з укладенням рос.-укр. договору 1654 (див. Переяславська рада 1654, Березневі статті 1654) з благословення київ. митрополита С.Косова очолив делегацію правосл. духовенства, яка мала укласти договір з моск. патріархом Никоном щодо статусу укр. правосл. церкви після підписання рос.-укр. договору (1654). Послідовно відстоюючи традиційну підпорядкованість Київської митрополії Константинопольському патріархату, протидіяв втручанню рос. церк. ієрархів у внутр. судочинство Київ. митрополії. Успішна дипломатична діяльність забезпечила Ґ. подальше про-сування по щаблях церк. ієрархії: 1656 він став архімандритом Києво-Печерської лаври й на цій посаді був до самої смерті; відіграв велику роль у розбудові лаври, зростанні її авторитету як церк. і культ. центру православ'я. По смерті С.Косова був кандидатом на митрополичий престол, але не обраний, ймовірно, через прохолодні відносини з гетьманом І.Виговським. Пізніше виступив проти Гадяцького договору 1658, вбачаючи у ньому загрозу для правосл. церкви в Україні. З цих же причин був рішучим противником протурец. орієнтації гетьмана П.Дорошенка.

Ґ. – автор курсу філософії, який читав у колегіумі, богословсько-етичного трактату, де велику увагу приділив морально-етичній проблематиці. Цей твір серед рос. духовенства вважався шкідливим. Усупереч поширеній думці, Г. не був автором знаменитого "Синопсиса" 1674, 1678 і 1680, а лише його ред. За ініціативи Ґ. видано Патерик Києво-Печерський (1661; 2-ге вид. – 1678), він також активно сприяв наук.-літ. творчості Л.Барановича, Іоаникія Ґалятовського, А.Радивиловського, святителя Димитрія Ростовського та ін.

П. у м. Київ. Похований в Успенському соборі Києво-Печерської лаври.


Література:
  1. Сумцов Н.Ф. К истории южно-русской литературы, вып. 3. К., 1884
  2. Хижняк З.І. Києво-Могилян-ська академія. К., 1981
  3. Грушевський М.С. Історія української літератури, т. 6. К., 1995
  4. Нічик В.М. Петро Могила в духовній історії України. К., 1997
  5. Попович М. Нарис історії культури України. К., 1998.

див. також ресурси Електронної бібліотеки “Україніка” (НБУВ)


Посилання:
  • АНТИТРИНІТАРІЇ
  • БАРАНОВИЧ ЛАЗАР
  • БЕРЕЗНЕВІ СТАТТІ 1654 Р.
  • ДОРОШЕНКО ПЕТРО ДОРОФІЙОВИЧ
  • ДИМИТРІЙ РОСТОВСЬКИЙ
  • ГАДЯЦЬКИЙ ДОГОВІР 1658
  • ҐАЛЯТОВСЬКИЙ
  • КОНОНОВИЧ-ГОРБАЦЬКИЙ (ГОРБАЦЬКИЙ) ОСИП
  • КОНСТАНТИНОПОЛЬСЬКИЙ ПАТРІАРХАТ
  • КОСОВ СТЕФАН-АДАМ
  • КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ (КМА), КИЇВСЬКА БРАТСЬКА ШКОЛА, КИЇВСЬКИЙ КОЛЕГІУМ, КИЇВСЬКА АКАДЕМІЯ, КИЇВСЬКА ДУХОВНА АКАДЕМІЯ, НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА
  • КИЄВО-БРАТСЬКИЙ БОГОЯВЛЕНСЬКИЙ МОНАСТИР
  • КИЇВ
  • КИЇВСЬКА МИТРОПОЛІЯ
  • МОГИЛА ПЕТРО СИМЕОНОВИЧ
  • НАЦІОНАЛЬНА РЕВОЛЮЦІЯ 1648–1676
  • ПАТЕРИК КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКИЙ
  • ПЕРЕЯСЛАВСЬКА РАДА 1654
  • ПРАВОСЛАВ'Я
  • СИНОПСИС ВИДАНИЙ У КИЄВІ (1674)
  • УСПЕНСЬКИЙ СОБОР, СВЯТО-УСПЕНСЬКИЙ СОБОР КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКОЇ ЛАВРИ
  • ВИГОВСЬКИЙ ІВАН ОСТАПОВИЧ
  • ЗАМОЙСЬКА АКАДЕМІЯ

  • Пов'язані терміни:
  • АКТЫ ЮЖНОЙ И ЗАПАДНОЙ РОССИИ
  • БУЧИНСЬКИЙ-ЯСКОЛЬД ОЛЕКСАНДР
  • ДАВНЬОРУСЬКОЇ НАРОДНОСТІ КОНЦЕПЦІЯ
  • ГЕРБІНІЙ ЙОГАНН
  • ГОЩАНСЬКИЙ СВЯТО-МИХАЙЛІВСЬКИЙ МОНАСТИР
  • ГУСТИНСЬКИЙ ЛІТОПИС
  • ІДЕНТИЧНІСТЬ ЕТНІЧНА
  • ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ
  • КОНСТИТУЦІЙНИЙ ВИМІР УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ (ДО ПОЧАТКУ 1990-Х РОКІВ)
  • КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ (КМА), КИЇВСЬКА БРАТСЬКА ШКОЛА, КИЇВСЬКИЙ КОЛЕГІУМ, КИЇВСЬКА АКАДЕМІЯ, КИЇВСЬКА ДУХОВНА АКАДЕМІЯ, НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ДРУКАРНЯ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА
  • КИЕВСКИЕ ЕПАРХИАЛЬНЫЕ ВЕДОМОСТИ
  • КИЇВСЬКИЙ ПРАВОСЛАВНИЙ ЦЕРКОВНИЙ СОБОР 1640
  • МЕЖИГІРСЬКИЙ КОЗАЦЬКИЙ ЛІТОПИС
  • ПАЛЕОТИПИ
  • ПАТЕРИК КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКИЙ
  • ПОЛОЦЬКИЙ СИМЕОН
  • РУКОПИСНА КНИГА
  • СУМЦОВ МИКОЛА ФЕДОРОВИЧ
  • СИНОПСИС ВИДАНИЙ У КИЄВІ (1674)


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)