ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ЛІСОВСЬКИЙ РОБЕРТ АНТОНОВИЧ

  Бібліографічне посилання: Білокінь С.І. ЛІСОВСЬКИЙ Роберт Антонович [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 6: Ла-Мі / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2009. - 790 с.: іл. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Lisovsky_R_A (останній перегляд: 18.11.2018)
Енциклопедія історії України ( Т. 6: Ла-Мі ) в електронній біблотеці

ЛІСОВСЬКИЙ РОБЕРТ АНТОНОВИЧ

ЛІСОВСЬКИЙ Роберт Антонович (29.12.1893–28.12.1982) – графік. Н. в c. Каменському Катериносл. губ. (місце народження подано за автографом Л., що зберігається в Держ. архіві м. Києва). Його батько працював завідувачем мех. майстернями. Мати – Юлія фон Андер – була німкенею. Охрестив його євангеліко-лютеранський пастор. Від 1906 він відвідував Миргородську школу ім. М.Гоголя, навч., зокрема, в О.Сластіона (основи укр. орнаменту) і Р.Пельше (акварель). Потому вчився спочатку (разом з В.Семенком, В.Крижанівським, В.Седляром, П.Ковжуном, А.Петрицьким) у Київ. худож. уч-щі, згодом – в Укр. держ. акад. мист-в у Г.Нарбута і М.Бойчука. Експонувати свої твори почав з 1914. Увійшов до гуртка "Музагет". Працював над декораціями до вистави "Ромео і Джульєтта" (В.Шекспір) для "Молодого театру" (1919). Серед його ранніх робіт з книжкової графіки – обкладинка до збірки поезій М.Мочарського "Над полем прокляття ридає любов" (Київ, 1918) та проект обкладинки до збірки П.Тичини "Соняшні кларнети" (1920, останній, однак, не був реалізований). Мав гарний голос. Деякий час навч. в консерваторії у проф. Муравйової, потім співав у хорі академічної громади.

1920 емігрував до Варшави. Невдовзі потому замешкав у Львові, став скарбником Гуртка діячів українського мистецтва, експонувався на виставках цього гуртка (для каталогу 4-ї виставки виконав обкладинку). Викладав рисунок в Укр. учительській (дівочій) семінарії. На думку мистецтвознавців, його та П.Ковжуна тогочасна творчість визначила, по суті, обличчя львів. книжкової графіки. Він розробив обкладинки, зокрема, до видань: О.Блока "Дванадцять" (Львів, 1923), В.Бобинського "Ніч кохання" (Львів, 1923), В.Січинського "Крехівська архітектура" (Львів, 1923), О.Доценка "Літопис української революції" (1923–24), М. де Сервантеса "Високодумний рицар Дон Кіхот із Манчі" (Львів–Київ, 1924), Г.Чупринки "Твори" (Прага, 1926), серійної обкладинки "Театральної бібліотеки" львів. вид-ва "Русалка", а також до кількох тогочасних журналів ("Зиз", "Маски", "Світ дитини", "Молоде життя") та календарів.

1927–29 навч. в Академії мист-в у Берліні (Німеччина). 1929 брав участь у виставці укр. книжкової графіки, що відбулася в Харкові в Музеї укр. мист-ва.

Від 1929 жив у Празі (Чехословаччина), викладав в Укр. студії пластичного мист-ва. Працював також в акварелі. Чотири такі твори експонував на виставці укр. малярства, графіки, різьби, килимарства Укр. т-ва прихильників мист-ва у Львові (жовтень–листопад 1931; його акварелі збереглися, зокрема, у колекціонера П.Ратушного зі Львова – "Соняшники ввечері", створена 1923, та "Куточок в кляшторі", створена в 1920-ті рр., а також у його доньки Зої Лісовської-Нижанківської у Швейцарії – "Айстри", створена 1925).

Його твори стали популярними (через це 1934 його картину "Гуцул", написану ще 1926, було вкрадено з виставки укр. живопису у Варшаві, влаштованій в Держ. ін-ті мист-ва).

У різні роки розробив обкладинки книжок: "Малий співаник Карпатської Січі" (1939), О.Ольжича "Вежі" (1940), І.Ірлявського "Вересень" (1941), Д.Чижевського "Історія української літератури" (1941), М.Чирського "Емаль" (1941), Т.Шевченка "Кобзар: Ювілейне видання" (1941; усі – Прага), ж. "Пробоєм" (1940). Виконав націоналістичний варіант тризуба з мечем всередині та рисунки уніформ для карпатських січовиків (див. Карпатська Січ). Брав участь в організації 2-х великих виставок укр. графіки – у Берліні (Німеччина; лютий 1933; разом з Д.Антоновичем керував її організацією з мистецького боку і виконав обкладинку каталогу) та в Римі (Італія; 1938).

Після Другої світової війни виїхав до Лондона (Велика Британія; мешкав там з 1948). Очолив Союз українців у Великій Британії. Як політ. діяч 1 лютого 1967 (у зв'язку з візитом до Великої Британії голови РМ СРСР О.Косигіна) разом з В.Кочанівським і В.Бабицьким вислав прем'єр-міністрові Великої Британії Г.Вільсону меморандум, в якому писав про незалежність України. Продовжував працювати над оформленням обкладинок до книжок, зокрема оформив видання: Л.Винар "Андрій Войнаровський" (Мюнхен; Клівленд, 1962), В.Мова-Лиманський "Твори" (Мюнхен, 1968), І.Шанковський "Симоненко: Семантична студія" (Лондон, 1975). 1970 у зв'язку з відзначенням 50-ї річниці з дня смерті Г.Нарбута записав (у Лондоні) на магнітофонну стрічку розповідь про свого вчителя.

Від 1976 жив у Женеві (Швейцарія).

На думку мистецтвознавців, Л. в оформленні обкладинок до багатьох книжок (зокрема І.Ірлявського, О.Воропая – для вид-ва Ю.Тищенка) і журналів ("Самостійна думка", "Пробоєм", "Визвольний шлях", "За єдність нації") розвивав традиції Г.Нарбута. Характеризуючи творчість Л., С.Гординський відзначив, що той був "майстром книжкового оформлення, в експресіонізмі якого дуже оригінально й модерно проявляються риси київського бароко", для цього він "виробив тип власного динамічного шрифту, неспокійного, але завжди чіткого".

Залишив портрет Є.Коновальця (олія, не пізніше 1941). У різні роки виконав проекти надгробків О.Басараб (1925), Є.Коновальцю (1938) та В.Щербаківському (1959), проекти килимів (для майстерні "Гуцульське мистецтво" в Косові). Створив емблему фірми "Люфтганза" (1929), зображення видавничих знаків ("Гурток діячів українського мистецтва" (1922), "Молода Україна" (1922/23), "Українська архітектура" (1923), "Нова українська школа" (1923), "Ізмарагд", "Український громадський видавничий фонд" (1926)) і поштових марок, екслібриси (І.Липи, В.Сімовича, О.Воропая, А.Вирсти).

Писав спогади та дослідження.

Його портрет виконав М.Казьмін (товариш по Київ. худож. уч-щу).

Любов митця до живопису успадкували його донька Зоя Лісовська-Нижанківська (н. 1927, дружина оперного співака Олега Нижанківського) та онука Лада-Аріяна Нижанківська (н. 1962), які час від часу разом експонують свої твори.

П. у м. Женева (Швейцарія).

Дж.: Державний архів міста Києва, ф. 93, оп. 1, арк. 29.

дата публікації: 2009 р.

Праці:
  1. Спомини про Г.Нарбута. В кн.: Книголюб, кн. 3. Прага, 1930
  2. Петро Холодний. Прага, 1932
  3. Тарас Шевченко як маляр. "Пробоєм" (Прага), 1941, № 3
  4. Пам'яті Петра Холодного. "Українська думка" (Лондон), 1953, 14 січня.
Література:
  1. Голубець М. Роберт Лісовський. "Українське мистецтво" (Львів), 1926, № 2 (у додатку – список "Праці Р.Лісовського, виконані на еміграції")
  2. Січинський В. Книжна графіка Роберта Лісовського. "Бібліологічні вісті", 1927, № 2
  3. Попович В. Роберт Лісовський. "Авангард" (Брюссель), 1975, № 3–4
  4. Його ж. Роберт Лісовський. В кн.: Нотатки з мистецтва, кн. 24. Філадельфія, 1984
  5. Кузьмович О. Чи мистецький талант переходить із генами? "Свобода", 1989, ч. 195, 14 жовтня
  6. Онишкевич З. Мистецька виставка "Три покоління Лісовських". "Свобода", 1989, ч. 197, 18 жовтня
  7. Роберт Лісовський: Каталог виставки творів. Львів, 1993
  8. Шимчук Є. Багатогранна творчість Роберта Лісовського. "Шлях перемоги", 1993, ч. 49, 12 грудня
  9. Яців Р. Українське мистецтво ХХ століття: ідеї, явища, персоналії: Збірник статей. Л., 2006.

Посилання:
  • АНТОНОВИЧ ДМИТРО ВОЛОДИМИРОВИЧ
  • БАСАРАБ ОЛЬГА
  • БОЙЧУК МИХАЙЛО ЛЬВОВИЧ
  • ЧЕХОСЛОВАЧЧИНА
  • ЧУПРИНКА ГРИГОРІЙ АВРАМОВИЧ
  • ЧИЖЕВСЬКИЙ ДМИТРО ІВАНОВИЧ
  • ДОЦЕНКО ОЛЕКСАНДР
  • ДРУГА СВІТОВА ВІЙНА 1939–1945
  • ГУРТОК ДІЯЧІВ УКРАЇНСЬКОГО МИСТЕЦТВА (ГДУМ)
  • ГОРДИНСЬКИЙ СВЯТОСЛАВ ЯРОСЛАВОВИЧ
  • КАРПАТСЬКА СІЧ, ОРГАНІЗАЦІЯ НАРОДНОЇ ОБОРОНИ КАРПАТСЬКА СІЧ
  • ХАРКІВ
  • КОНОВАЛЕЦЬ ЄВГЕН
  • КОСИГІН ОЛЕКСІЙ МИКОЛАЙОВИЧ
  • КОСІВ
  • ЛИПА ІВАН ЛЬВОВИЧ
  • ЛЬВІВ
  • МОВА-ЛИМАНСЬКИЙ ВАСИЛЬ СЕМЕНОВИЧ
  • МУЗАГЕТ
  • НАРБУТ ГЕОРГІЙ (ЮРІЙ) ІВАНОВИЧ
  • ОЛЬЖИЧ О.
  • ПЕТРИЦЬКИЙ АНАТОЛІЙ ГАЛАКТІОНОВИЧ
  • ПРОБОЄМ - ЧАСОПИС
  • САМОСТІЙНА ДУМКА, БУКОВИНА (1931-1937)
  • ЩЕРБАКІВСЬКИЙ ВАДИМ МИХАЙЛОВИЧ
  • СЕДЛЯР ВАСИЛЬ ФЕОФАНОВИЧ
  • ШЕВЧЕНКО ТАРАС ГРИГОРОВИЧ
  • СІЧИНСЬКИЙ ВОЛОДИМИР ЮХИМОВИЧ
  • СІМОВИЧ ВАСИЛЬ ІВАНОВИЧ
  • СЛАСТІОН ОПАНАС ГЕОРГІЙОВИЧ
  • ТИЧИНА ПАВЛО ГРИГОРОВИЧ
  • ВАРШАВА
  • ВОРОПАЙ ОЛЕКСІЙ ІВАНОВИЧ
  • ВИНАР ЛЮБОМИР РОМАН
  • ВИЗВОЛЬНИЙ ШЛЯХ

  • Пов'язані терміни:
  • ГУРТОК ДІЯЧІВ УКРАЇНСЬКОГО МИСТЕЦТВА (ГДУМ)
  • КОНОВАЛЕЦЬ ЄВГЕН
  • НАРБУТ ГЕОРГІЙ (ЮРІЙ) ІВАНОВИЧ
  • НІМЕЧЧИНА
  • ПЛАСТ, УКРАЇНСЬКИЙ ПЛАСТОВИЙ УЛАД
  • СОЮЗ УКРАЇНЦІВ У ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)