ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ТАРАСЕВИЧ ЛЕОНТІЙ

  Бібліографічне посилання: Ковпаненко Н.Г. ТАРАСЕВИЧ Леонтій [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Tarasevych_L (останній перегляд: 16.02.2019)
ТАРАСЕВИЧ ЛЕОНТІЙ

ТАРАСЕВИЧ Леонтій (р. н. невід. — п. 1713) — гравер і рисувальник кінця 17 — поч. 18 ст. Один з основоположників укр. мист-ва різцевої гравюри на металі, представник стилю бароко. Належав до школи О.Тарасевича. Навч. в майстерні Б. і Ф. Кіліанів у Аугсбурзі (Баварія). Працював у Вільно (нині м. Вільнюс), Чернігові, Москві, із серед. 1690-х рр. — у Києві. Відомий як ілюстратор світських і реліг. видань та майстер станкової графіки.

Виконав ряд гравюр шанованих ікон, геральдичні й панегіричні композиції на честь військ., церк. та культурно-освіт. діячів Литви, Польщі, України та Росії: польс. короля Яна III Собєського, Я.Огінського, Сильвестра Крайського, Ф.Захаревського, єпископа К.Бжостовського (1682), єпископа О.Котовича (1685), київ. митрополита В.Ясинського (1690) та ін. Найвідомішими є ілюстрації до польськомовного панегірика П.Терлецького "Слава героїчних справ… Б.П. Шеремети" (1695), до складу яких входить символіко-алегорична композиція на тему взяття турецько-татар. фортець у пониззі Дніпра рос. військами й укр. козац. полками. Створив низку портретів, які вирізняються тонким рисунком, індивідуальністю характеристик (кн. В.Голіцина (1689), литов. підскарбія Г.-Л.Землі (1690), смоленського єпископа Б.Корвін-Гонсевського, литов. підканцлера кн. К.-С.Радзивілла (1692) та ін.). Автор гравюр до видань: Служебник (1692), "Тріодь цвітна" (1702), Псалтир, Новий Завіт (обидва — 1703).

Найвищим творчим досягненням митця є 45 мідьоритів до "Патерика Печерського" (1702), які зараховують до кращих зразків укр. книжкової гравюри на міді. Ілюстрації відрізняються життєвістю, істор. вірогідністю, містять у собі чимало рис сучасності — типаж, одяг, зображення церк. та світської арх-ри, пейзажні фрагменти. У ряді композицій відтворено образи літописця Нестора, іконописця Алімпія, Єремії Прозорливого та інших.

Остання з відомих гравюр Т. надрукована в підручнику з артилерії Т.Брінка (1710, Москва).

П. у м. Київ.


Література:
  1. Ровинский Д.А. Подробный словарь русских граверов XVI—XIX вв., т. 2. СПб., 1895
  2. Попов П. Матеріали до словника українських граверів. К. 1926
  3. Нариси з історії українського мистецтва. К., 1966
  4. Історія українського мистецтва, т. 3. К., 1968
  5. Степовик Д.В. Українська графіка ХVI—ХVIII століть: Еволюція образної системи. К., 1982
  6. Його ж. Леонтій Тарасевич і українське мистецтво барокко. К., 1986
  7. Фоменко В.М. Видання «Києво-Печерського Патерика» 1661 і 1702 років та їх ілюстратори. К., 1990
  8. Александрович В.С. Графіка. В кн.: Історія української культури, т. 3. К., 2003
  9. Цинковська І., Юхимець Г. Житійні сюжети в ілюстраціях Леонтія Тарасевича до Києво-Печерського Патерика. «Наукові праці Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського», 2010, вип. 28
  10. Степовик Д. Гравюра. В кн.: Історія українського мистецтва, т. 3. К., 2011
  11. Його ж. Українська гравюра бароко. К., 2013

див. також ресурси Електронної бібліотеки “Україніка” (НБУВ)


Посилання:
  • АЛІМПІЙ ПЕЧЕРСЬКИЙ
  • БАРОКО
  • ЧЕРНІГІВ, ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР
  • ГОЛІЦИН ВАСИЛЬ ВАСИЛЬОВИЧ
  • КИЇВ
  • МОСКВА
  • НЕСТОР
  • ТАРАСЕВИЧ ОЛЕКСАНДР
  • ВІЛЬНЮС
  • ЯН ІІІ СОБЄСЬКИЙ
  • ЯСИНСЬКИЙ ВАРЛААМ

  • Пов'язані терміни:
  • ЧЕРНІГІВСЬКА ДРУКАРНЯ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ДРУКАРНЯ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА
  • ТАРАСЕВИЧ ОЛЕКСАНДР


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)