ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

КРОКОВСЬКИЙ ОЛЕКСАНДР (ЙОСАФ)

  Бібліографічне посилання: Овчаренко П.Д. КРОКОВСЬКИЙ Олександр (Йосаф) [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 5: Кон - Кю / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2008. - 568 с.: іл.. – Режим доступу: http://www.history.org.ua/?termin=Krokovskii_O (останній перегляд: 23.02.2019)
Енциклопедія історії України ( Т. 5: Кон - Кю ) в електронній біблотеці

КРОКОВСЬКИЙ ОЛЕКСАНДР (ЙОСАФ)

КРОКОВСЬКИЙ Олександр (чернече ім'я – Йоасаф; р. н. невід. – п. 01.07.1718) – церк. діяч, митрополит Київ., Галицький і всієї Малої Росії (1708–18). Закінчив Київський колегіум (див. Києво-Могилянська академія) . У 1680-х рр. викладав у ньому риторику, був проф. філософії та богослов'я, префектом, ректором (1693–97), водночас 1690–93 – ігуменом Київського Свято-Микільського пустинного монастиря. 1689–93 прочитав (уперше в Київ. колегіумі) 4-річний курс богослов'я, що дало йому підставу клопотатися про затвердження нового статусу колегіуму як вищого навч. закладу. 11 січ. 1694 царський уряд своєю грамотою затвердив його право на читання 4-річного курсу богослов'я, а також право колегіуму на самоврядування без втручання світських і військ. властей, що означало набуття колегіумом статусу академії. 1697 став архімандритом Києво-Печерської лаври. 15 серп. 1708 був висвячений на митрополита Київ., Галицького і всієї Малої Росії. Невдовзі, однак, за наказом рос. царя Петра І був схоплений як прихильник гетьмана І.Мазепи і доставлений в м. Глухів. З примусу взяв там участь у проголошенні анафеми гетьманові. 1717 знову був запідозрений в опозиційності до Петра I і викликаний до Санкт-Петербурга. По дорозі, у м. Твер (нині місто в РФ), несподівано помер.

Збереглися його записи лекцій з філософії (1686–87), написані лат. мовою. У них він ділить філософію на "розумову" (логіка), "природну" (фізика) та "божественну" (метафізика) і подає власні оригінальні за змістом зразки філос. диспутів. Характерною їх особливістю є спрямованість проти доктрини томізму (напрям у схоластичній філософії; назва походить від імені його засн. Фоми (Томи) Аквінського, 1225–74) про примат розуму над волею. К. стверджує, що "воля є більш благородною потен-цією, ніж інтелект", і що "тільки воля є загальною причиною волевиявлення". За його концеп-цією, волевиявлення залежить як від волі, так і від інтелекту – осмислення об'єкта. Але, будучи важливою складовою волевиявлення, інтелект діє не як керуючий або спричинюючий чинник, а як той, що радить чи переконує, при цьому "його порада перебуває під владою волі". К. солідаризується з тими мислителями, які вважають, що в процесі мислення здійснюється постійне його (мислення) коригування. Він критикує також, поряд з поглядами томістів, вчення скоттистів (напрям пізньої схоластики, пов'язаний з ім'ям англ. філософа Іоанна Дунса Скотта, 1265–1308, чл. ордену францисканців), яке в кін. 17 – на поч. 18 ст. викладалося в багатьох катол. колегіях Європи. На його думку, "універсальне" не є таким самим, як одинична річ, однак воно не є й поза світом речей. Воно "не є чистим словом чи поняттям", а є "внутрішнім відносно одиничних", є "притаманним буттю багатьох", "єдиним у багато чому". К. наголошує, що даремною була б наука, коли б вона не могла застосуватися на практиці, а тому той, хто не прагне втілювати в життя результати науки, не має нічого спільного з нею.

дата публікації: 2008 р.

Література:
  1. Від Вишенського до Сковороди. К., 1972
  2. Ничик В.М. Из истории отечественной философии конца ХVII – начала ХVIII вв. К., 1978.

Посилання:
  • АНАФЕМА
  • ФРАНЦИСКАНЦІ
  • ГЛУХІВ
  • КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ (КМА), КИЇВСЬКА БРАТСЬКА ШКОЛА, КИЇВСЬКИЙ КОЛЕГІУМ, КИЇВСЬКА АКАДЕМІЯ, КИЇВСЬКА ДУХОВНА АКАДЕМІЯ, НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА
  • КИЇВСЬКИЙ СВЯТО-МИКІЛЬСЬКИЙ ПУСТИННИЙ МОНАСТИР
  • МАЗЕПА ІВАН СТЕПАНОВИЧ
  • ПЕТРО І, ПЕТРО I ОЛЕКСІЙОВИЧ, ПЕТРО ВЕЛИКИЙ
  • САНКТ-ПЕТЕРБУРГ

  • Пов'язані терміни:
  • ХРОНІКА КИЄВО-МИХАЙЛІВСЬКОГО ЗОЛОТОВЕРХОГО МОНАСТИРЯ
  • КОНОНОВИЧ-ГОРБАЦЬКИЙ (ГОРБАЦЬКИЙ) ОСИП
  • КОНСТИТУЦІЙНИЙ ВИМІР УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ (ДО ПОЧАТКУ 1990-Х РОКІВ)
  • КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ (КМА), КИЇВСЬКА БРАТСЬКА ШКОЛА, КИЇВСЬКИЙ КОЛЕГІУМ, КИЇВСЬКА АКАДЕМІЯ, КИЇВСЬКА ДУХОВНА АКАДЕМІЯ, НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ
  • КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКА ЛАВРА
  • КИЇВСЬКІ ІЄРАРХИ, ЗАГАЛЬНИЙ ПЕРЕЛІК КИЇВСЬКИХ ЄПИСКОПІВ, АРХІЄПИСКОПІВ, МИТРОПОЛИТІВ І ПАТРІАРХІВ
  • КИЇВСЬКИЙ СВЯТО-МИХАЙЛІВСЬКИЙ ЗОЛОТОВЕРХИЙ МОНАСТИР
  • ПОЧАЇВСЬКА ДРУКАРНЯ
  • ПОЛТАВСКИЕ ЕПАРХИАЛЬНЫЕ ВЕДОМОСТИ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)